هدیه سبز

مقایسه میکروگرین و جوانه

مقایسه میکروگرین با جوانه

همانطور که در پست قبلی گفتیم میکروگرین‌ها (ریزسبزی) نوع کوچکی از سبزیجات هستند. که در 15 سال اخیر راه خود را به سفره‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باز کرده است بطوری‌که جز اصلی غذاهای اعیانی و مهمانی ها اشرافی می باشد و رستوران‌ها و آشپزخانه‌های مجلل و لوکس از آن‌ها استفاده می کنند.
پرورش ميكروگرين اولين بار در اواسط سال 1990 در کالیفرنیای جنوبی در آمریکا آغاز شد. واژه میکروگرین (Microgreens) اولین بار در سال 1998 استفاده شده لذا واژه‌ای جدید محسوب می شد. در ابتدا فقط چند نوع از آن‌ها شامل ریحان، چغندر، کلم پیچ، گشنیز مورد کشت قرار می گرفت.اما امروزه انواع میکروگرین ها پرورش داده می شود. میکرو گرین ها از محبوبیت خوبی در بین جوامع پیشرفته برخوردار است زیرا آن‌ها باور دارند که به دلیل مقادیر بالای عناصر غذایی توانایی مبارزه با سرطان را دارند. این ادعا توسط دانشگاه مریلند به اثبات رسید و منجر به مقبولیت میکروگرین ها در بین مردم گردید.به دلیل رشد آسان، امروزه به راحتی می توان آن ها را در محیط خانه پرورش داد.

ويژگي هاي ميكروگرين
ميكروگرين ها داراي سه بخش اصلي و هستند :
1) ساقه مركزي
2) دو برگ لپه اي
3) يك جفت برگ حقيقي جوان
ميكروگرين ها داراي اندازه هاي متفاوتي هستند که بسته به نوع آن‌ها می توانند ارتفاع بین 3 الی 5 سانتی متر داشته باشند.

ساختارمیکروگرین

باید به این موضوع توجه کنید که میکروگرین ها دارای تفاوت بسیار زیادی با جوانه ها هستند و نباید آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید و همچنین نحوه پرورش آن‌ها با جوانه‌ها متفاوت می باشد.

جوانه ها

برای تولید جوانه‌ها، آن‌ها را در یک ظرف خیس می کنند و در شرایط رطوبت 100 درصد و محیط تاریک قرار می هند و معمولا بعد از گذشت 2 روز روند رشد آن‌ها به اتمام می رسد و آماده مصرف می شوند.جاوانه‌ها معمولا به صورت توده های درهم تنیده شامل ریشه‌ها و ساقه های رنگ پریده وجوانه های بسیار کوچک به فروش می رسند. بنابراین جوانه‌ها شامل بذر،ریشه،ساقه وبرگهای رشد نکرده کمرنگ هستند.
در حقیقت جوانه‌ها نوعی کاشتن محسوب نمی شوند زیرا جوانه‌ها فقط در بستری از آب شکل می گیرند.این بذرها در اثر رطوبت شروع به جوانه زنی می کنند.فرآیند جوانه زنی آن‌ها در تاریکی رخ می دهد. اما میکروگرین ها از این طریق رشد نمی کنند.

جوانه
میکروگرین ها در شرایطی مانند جوانه ها یعنی بستری از آب،تاریکی و گرما پرورش نمی یابند بلکه آن‌ها بر روی خاک یا یک بستر کشت دیگر پرورش می دهند و بسته به نوع گیاه نیازمند یک الی دو هفته زمان برای پرورش یافتن کامل هستند آن‌ها را زمانی که اولین سری از برگ‌های حقیقی، کاملا رشد کردند، آن‌ها را برداشت می کنند. پس از رسیدن به مرحله رشد آن‌ها را از سطح خاک قطع می کنند و بدون ریشه هایشان مصرف می شوند. میکروگرین‌ها در شرایط نور خورشید و تهویه مناسب رشد می کنند. به دلیل شرایط مطلوب پرورش آن‌ها، امکان رشد میکروب ها وجود ندارد و کاملا ارگانیک و طبیعی بدون استفاده از هیچ گونه سمی پرورش می یابند.

میکروگرین تربچه

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *